Black Friday tilbud

Black Friday venter lige om hjørnet, og hvis din virksomhed pusler med at lancere kampagner og tilbud i anledningen af Black Friday, så er det en god idé at være helt skarp på de regler, der gælder for markedsføring.

Reglerne er mange, og selvom de alle har som omdrejningspunkt, at markedsføring skal være reel, så kan de være vanskelige at navigere i. Her følger et par nedslag.

Prismarkedsføring skal være reel

Når der lanceres tilbud og sparbudskaber, skal den pris, der sammenlignes med – altså ”normalprisen” –  have været gældende i en længere periode. En længere periode er som udgangspunkt mindst 6 uger umiddelbart inden lanceringen af tilbudsprisen.

Hvis din virksomhed både barsler med Black Friday kampagner og julekampagner, bør disse kampagner nøje planlægges under hensyntagen til hinanden og de gældende perioder.

Tilbudsprisen må kun markedsføres i en kort periode. En kort periode er som udgangspunkt højest 2 uger.

Kortvarige kampagner

Uanset normalprisen ikke har været gældende i en uafbrudt periode på mindst 6 uger, er der mulighed for at din virksomhed kan lancere korte kampagner af op til tre dages varighed, hvis kampagnen indeholder tilbud på alle produkter, dele af din virksomheds produktsortiment eller en bestemt produktkategori.

En sådan kortvarig kampagne medfører ikke afbrydelse af den længere periode.

Vildledningsforbuddet

Hvis din virksomhed hyppigt anvender kampagner og prismarkedsføring og kombinationer af prismarkedsføring, skal du være opmærksom på, om den hyppige markedsføring reelt medfører, at produkterne ikke har en egentlig normalpris, der kan danne grundlag for tilbudspriser. Et tilbud på baggrund af en uegentlig normalpris vil være vildledende markedsføring.

Slagtilbud

Når der lanceres ekstraordinære gode tilbud, som indebærer en risiko for, at den indkøbte mængde ikke er tilstrækkelig til at dække efterspørgslen fra forbrugerne, bør din virksomhed tydeligt tage forbehold for den begrænsede mængde – eksempelvis med angivelsen af ”så længe lager haves” eller tilsvarende. Det er også muligt at indsætte mængdebegrænsninger, såfremt mængdebegrænsningen fremgår klart og tydeligt af markedsføringen.

AGENDA advokater står til rådighed, hvis din virksomhed har brug for rådgivning om markedsføring, herunder hvordan prismarkedsføring kan håndteres. Henvendelse herom kan ske til advokat Line Gordon Errebo på lge@agendaadvokater.dk